top of page

Regulamin organizacyjny

Centrum Zdrowia Agata Piku
 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO 
 

Olesin, dn. 01.01.2024 r.

ROZDZIAŁ I

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

 

§ 1. 

Centrum Zdrowia Agata Pikul jest podmiotem leczniczym, działającym na podstawie: 

  • art. 23 ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654 ze zmianami) w zakresie określonym art. 24 w/w ustawy; 

  • wpisu do właściwego rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą; 

  • niniejszego Regulaminu organizacyjnego; 

§ 2. 

Postanowienia niniejszego Regulaminu dotyczą wszystkich pracowników i współpracowników 

Centrum Zdrowia Agata Pikul oraz osób przebywających na terenie Centrum, w tym pacjentów korzystających ze świadczeń zdrowotnych. 

§ 3.

 Ilekroć w Regulaminie Organizacyjnym jest mowa o: 

  1. Centrum – należy przez to rozumieć Centrum Zdrowia Agata Pikul z siedzibą  w Olesinie;

  2. Przedsiębiorstwie Podmiotu leczniczego – należy przez to rozumieć Centrum Zdrowia Agata Pikul – w zakresie w jakim wykonuje działalność lecznicza; 

  3. Właścicielu Przychodni – należy przez to rozumieć Właściciela Centrum Zdrowia Agata Pikul; 

  4. Pracodawcy – należy przez to rozumieć Centrum Zdrowia Agata Pikul; 

  5. Pracowniku – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę i innej umowy cywilnoprawnej w Centrum Zdrowia Agata Pikul; 

6) Komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć przewidziane w strukturze organizacyjnej Centrum Zdrowia Agata Pikul komórki organizacyjne; 

7) Świadczeniach rehabilitacji leczniczej – należy przez to rozumieć świadczenia fizjoterapeutyczne udzielane w trybie ambulatoryjnym i domowym;

8) Świadczeniach lekarza rehabilitacji leczniczej – należy przez to rozumieć świadczenia lekarza rehabilitacji leczniczej udzielane w trybie ambulatoryjnym i domowym;

  1. Świadczeniu zdrowotnym – należy przez to rozumieć działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujące zasadę ich wykonywania;

  2. Pacjencie – należy przez to rozumieć pacjenta w rozumieniu ustawy z dnia 6 listopada 2008 r.  o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta; 

  3. Dokumentacji medycznej – należy przez to rozumieć dokumentacje medyczna, o której mowa  w przepisach ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 nr 52, poz. 417 ze zm.); 

 

 

ROZDZIAŁ II 

 

FIRMA PODMIOTU LECZNICZEGO I MIEJSCE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH 

 

§ 1. 

Podmiot leczniczy działa pod firmą: Centrum Zdrowia Agata Pikul

§ 2. 

Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego:  

  1. Centrum Zdrowia Agata Pikul


 

ROZDZIAŁ III

 

CELE I ZADANIA PODMIOTU LECZNICZEGO

§ 1. 

  1. Głównym celem Centrum Zdrowia Agata Pikul jest udzielanie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu, poprawie zdrowia ludności oraz promocji zdrowia, a także wykonywanie innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub odrębnych przepisów regulujących zasady ich wykonania. 




 

  1. Do podstawowych zadań Centrum Zdrowia Agata Pikul należy udzielenie świadczeń z zakresu rehabilitacji leczniczej:

  • fizjoterapii ambulatoryjnej

  • fizjoterapii domowej

  • lekarskiej ambulatoryjnej opieki rehabilitacyjnej

  • promocja zdrowia 

   

ROZDZIAŁ IV

STRUKTURA ORGANIZACYJNA PRZEDSIĘBIORSTWA PODMIOTU LECZNICZEGO 

§ 1. 

Strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego Centrum Zdrowia Agata Pikul tworzą następujące jednostki i komórki organizacyjne: 

  1. Centrum Zdrowia Agata Pikul siedziba główna (Olesin 11, 24-170 Kurów)

  • Pracownia fizjoterapii

  • Zespół rehabilitacji domowej

  • Poradnia rehabilitacyjna

  • Poradnia Lekarza POZ

 

  1. Centrum Zdrowia Agata Pikul fillia nr 1 (Al. Królewska 17, 24-100 Puławy)

  • Pracownia fizjoterapii

  • Poradnia rehabilitacyjna

  • Poradnia Lekarza POZ

 

ROZDZIAŁ V 

 

RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ORAZ ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH 

 

§ 1. 

  1. Rodzajem działalności leczniczej podmiotu leczniczego są ambulatoryjne i domowe świadczenia zdrowotne.

  2. Świadczenia zdrowotne są realizowane w ramach wizyt ambulatoryjnych oraz domowych wykonywane w ramach umowy z NFZ jak również komercyjnie oraz na podstawie prywatnych Ubezpieczeń Zdrowotnych. 

  3. Terenem działania podmiotu leczniczego jest powiat puławski 

 

 

 

ROZDZIAŁ VI 

 

PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZROWOTNYCH W PRZEDSIĘBIORSTWIE PODMIOTU LECZNICZEGO 

§ 1. 

  1. Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami  i spełniających odpowiednie wymagania zdrowotne, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń. 

  2. Podmiot leczniczy organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń. 

  3. Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście (również przez członków rodziny) i z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego. 

  4. Świadczenia zdrowotne udzielane są w dniu zgłoszenia lub w terminie uzgodnionym z pacjentem. 

  5. Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych nieodpłatnie osobom posiadającym ubezpieczenie zdrowotne oraz odpłatnie osobom nieposiadającym takiego ubezpieczenia. Świadczenia odpłatne są również udzielane pacjentom ubezpieczonym, w zakresie nieobjętym umową  z Narodowym Funduszem Zdrowia. 

  6. Dowodem ubezpieczenia jest pozytywna weryfikacja w systemie EWUŚ. W przypadku braku potwierdzenia pacjent jest zobowiązany podpisać stosowne oświadczenie. 

  7. Prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych obowiązuje w okresie ubezpieczenia i przez 30 dni od dnia utraty ubezpieczenia.  

  8. W przypadku braku dokumentu potwierdzającego posiadane prawo do świadczeń opieki zdrowotnej – zgodnie z komunikatem Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 19 grudnia 2011 r. –

  • pacjent wyrażający chęć skorzystania ze świadczeń zdrowotnych może złożyć na piśmie oświadczenie o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego;

 

  1. Pacjent może złożyć oświadczenie o upoważnieniu określonej osoby do udzielania informacji  o stanie zdrowia i udzielonych świadczeniach medycznych, wglądu w dokumentację medyczną (lub o nieupoważnieniu nikogo), a także wniosków na zaopatrzenie ortopedyczne/środki pomocnicze. 

  2. Zgoda na wykonanie zabiegów rehabilitacyjnych być złożona w formie pisemnej przez pacjenta przed rozpoczęciem cyklu rehabilitacyjnego ; 

  3. W pierwszej kolejności przyjmowani są pacjenci zgłaszający się w trybie cito i ze znacznym stopniem niepełnosprawności;

  4. Po zarejestrowaniu skierowania w pracowni fizjoterapii pacjent w umówionym dniu zgłasza się do gabinetu fizjoterapeuty;

  5. W uzasadnionych wskazaniami medycznymi przypadkach porady udzielane są w domu pacjenta  w czasie przeznaczonym na realizację świadczeń w warunkach domowych zgodnie z harmonogramem pracy fizjoterapeuty;

  6. W trakcie udzielenia świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do uzyskania wszystkich niezbędnych wyjaśnień, dotyczących zaproponowanego leczenia;

  1. Na każdym etapie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do złożenia skargi / zażalenia na zachowanie lub czynności personelu Centrum Zdrowia Agata Pikul skargi / zażalenia przyjmuje Właściciel placówki na stosownym formularzu;

  2. Skarga składana jest pisemnie. Na każdą skargę należy udzielić pisemnej odpowiedzi w terminie nie przekraczającym 14 dni. 

  3. Do obowiązków pacjenta należy: 

  1. przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie jednostek organizacyjnych Centrum Zdrowia Agata Pikul 

  2. przestrzegania zasad higieny osobistej, 

  3. posiadanie ważnych dokumentów uprawniających do korzystania z nieodpłatnych świadczeń medycznych, 

  4. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż, 

  1. Jeżeli pacjent korzysta z odpłatnych świadczeń zdrowotnych, wówczas zapłata należności następuje przed realizacją wizyty lub udzieleniem świadczenia; 

  2. Na żądanie pacjenta udzielający świadczenia zdrowotnego zobowiązany jest wystawić fakturę;

 


 

§ 2. 

1. Maksymalną wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej określa art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. Nr 52, Poz. 417 z późn. zm.) 

 

ROZDZIAŁ VII

SPOSÓB KIEROWANIA JEDNOSTKĄ I KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI PRZEDSIĘBIORSTWA PODMIOTU LECZNICZEGO

 

§ 1. 

  1. Właściciel przychodni kieruje oraz reprezentuje podmiot leczniczy. 

  2. Właściciel Przychodni pełni funkcję przełożonego wobec pracowników i współpracowników podmiotu leczniczego. 

  3. Wszystkich pracownikom i osobom współpracującym z podmiotem leczniczym  Właściciel przychodni udostępnia zakres ich obowiązków i odpowiedzialności w podmiocie. 

  4. Właściciel przychodni na podstawie wewnętrznych uregulowań wydanych w zw. z art. 104 § 1 Kodeksu pracy i innych procedur wewnętrznych ustala organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników;

Uregulowania te mają służyć porządkowi i sprawnemu rozwiązywaniu kwestii spornych  w podmiocie leczniczym. 

a) cały personel jest zobowiązany do noszenia odzieży medycznej wydanej przez Właściciela przychodni, a także do używania imiennych identyfikatorów wraz z określeniem sprawowanej funkcji. 

§ 2. 

  1. Do kompetencji Właściciela przychodni należy: 

  • nadzór nad wykonywaniem w podmiocie leczniczym świadczeń zdrowotnych, 

  • organizowanie wykonywania świadczeń zdrowotnych w sposób zapewniający optymalne działanie, 

  • odpowiedzialność za stworzenie warunków organizacyjnych i technicznych przechowywania dokumentacji zapewniających jej poufność, zabezpieczających przed dostępem osób nieupoważnionych, zniszczeniem lub zagubieniem oraz umożliwiających jej wykorzystanie bez zbędnej zwłoki, 

  • reprezentowanie podmiotu leczniczego w zakresie działalności merytorycznej, 

  • zatrudnianie i zwalnianie pracowników medycznych i niemedycznych, 

  • wyposażenie w urządzenia, aparaturę i materiały potrzebne do działania podmiotu leczniczego. 

 

ROZDZIAŁ VIII 

 

§ 1. 

 

  1. 1. Równoważny system pracy w Centrum zdrowia Agata Pikul

System równoważnego czasu pracy dopuszcza wydłużenie czasu pracy w danym dniu lub tygodniu, a  skrócenia go w innym dniu lub tygodniu bądź udzielenia dni wolnych od pracy. W tym systemie czas pracy należy planować tak, żeby w okresie rozliczeniowym jego dopuszczalny wymiar nie był przekroczony. Równoważny system czasu pracy pozwala na przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin.  

 

Zgodnie z art. 135 § 1 Kodeksu pracy równoważny system czasu pracy może być stosowany, jeśli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym miesiąca. 

 

Równoważny system czasu pracy obejmuje wszystkich pracowników i zleceniobiorców Lubimed.pl; 

Stosując równoważny system czasu pracy, pracodawca w każdym okresie rozliczeniowym musi sporządzić indywidualny harmonogram dla każdego pracownika. Uwzględnia w nim: 

godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy w każdym dniu; 

dni wolne z rozróżnieniem, z jakiego tytułu są wolne: 5-dniowego tygodnia pracy, w zamian za pracę w niedzielę lub święto czy też z powodu przekroczenia dobowej normy w innym dniu. 

Harmonogram czasu pracy, zwany także rozkładem czasu pracy czy też grafikiem, jest zaplanowanym czasem pracy, w jakim pracownik powinien świadczyć pracę na rzecz pracodawcy. Harmonogram czasu pracy może być sporządzany w formie papierowej lub elektronicznej. Jak wynika z art.129 § 3 Kodeksu pracy (kp) : 

Rozkład czasu pracy danego pracownika może być sporządzony – w formie pisemnej lub elektronicznej 

– na okres krótszy niż okres rozliczeniowy, obejmujący jednak co najmniej 1 miesiąc. Pracodawca przekazuje pracownikowi rozkład czasu pracy co najmniej na 1 tydzień przed rozpoczęciem pracy w okresie, na który został sporządzony ten rozkład. 

Obok ewidencji czasu pracy czyli list obecności, harmonogram należy do dokumentów związanych z czasem pracy pracownika, które należy przechowywać przez okres co najmniej 3 lat, gdyż tyle czasu ma pracownik na wystąpienie z roszczeniem do pracodawcy o wypłatę wynagrodzenia z tytułu nadgodzin. Wynika to z art. 291 § kp, zgodnie z którym roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem trzech lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. Harmonogram czasu pracy jest też podstawowym dokumentem, który należy przekazać w trakcie kontroli prawidłowości rozliczania czasu pracy w firmie przeprowadzanej przez PIP. 

Planując czas pracy, pracodawca musi przestrzegać kilku podstawowych zasad: 

zachowanie odpoczynku dobowego – należy tak zaplanować czas pracy, aby w każdej dobie pracownik miał zapewnione co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Doba pracownicza zaczyna się w momencie rozpoczęcia pracy przez pracownika i trwa przez kolejne 24 godziny. Zatem dla pracownika rozpoczynającego pracę o godzinie 7 doba pracownicza trwa do godziny 7 dnia następnego i tym okresie pracownik musi mieć czas wolny przez minimum 11 godzin; 

 

zachowanie odpoczynku tygodniowego – w każdym tygodniu pracownik musi mieć zapewniony nieprzerwany 35 – godzinny odpoczynek. Przy tej okazji należy wyjaśnić, że tydzień w tym znaczeniu niekoniecznie oznacza czas od poniedziałku do niedzieli, ale zależy od tego, w którym dniu tygodnia zaczął się okres rozliczeniowy. Jeżeli okres rozliczeniowy zaczął się 1 lipca 2018 roku, czyli w niedzielę, tydzień dla rozliczenia czasu pracy będzie obejmować 7 kolejnych dni przypadających od niedzieli do soboty i w tym okresie należy pracownikowi zaplanować czas pracy tak, aby miał 35 godzin wolnych od pracy. 

zakaz planowania godzin nadliczbowych – prawidłowo sporządzony harmonogram czasu pracy musi zawierać taką ilość godzin do przepracowania przez pracownika, jaka wynika z nominalnego czasu pracy w danym miesiącu. Niedopuszczalne jest zaplanowanie nawet jednej godziny za dużo. Wynika to z samej istoty godzin nadliczbowych, które mogą wystąpić jedynie w sytuacji wyjątkowej, której pracodawca nie mógł przewidzieć. Jedynie w okresach rozliczeniowych dłuższych niż miesięczne dopuszczalne jest zaplanowanie większej ilości w jednym miesiącu, a mniejszej w kolejnych, tak aby łączna liczba godzin była zgodna z nominalnym czasem do przepracowania w danym okresie.  

Systemem czasu pracy, w którym harmonogram czasu pracy jest niezbędny, jest system równoważny. 

Wynika to z tego, że w równoważnym czasie pracy dobowy wymiar czasu pracy może zostać przedłużony do 12 godzin, a dłuższy czas pracy w jednym dniu musi być zrównoważony krótszym czasem pracy w innym dniu lub dniem wolnym. Jeżeli okres rozliczeniowy wynosi miesiąc – sprawa jest prosta, bo czas pracy musi się zrównoważyć w trakcie tego jednego miesiąca. Trudniejsza sprawa jest w przypadku dłuższych okresów rozliczeniowych – półrocznych lub rocznych. Jeżeli pracodawca zaplanuje pracownikom dużo dni po 12 godzin może się okazać, że w ostatnim miesiącu okresu rozliczeniowego pracownik musi mieć zaplanowany cały miesiąc wolny. 

Pracodawca jest zobowiązany udostępnić harmonogram czasu pracy zatrudnionym co najmniej na 1 tydzień przed rozpoczęciem przez nich obowiązków w firmie. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby nastąpiło to z większym wyprzedzeniem np. 2- lub 3-tygodniowym.  

 

Harmonogram czasu pracy może ulegać zmianom i jest ustalany na co najmniej 1 miesiąc roboczy. 

Pracodawca może przy tym zastosować inny okres obowiązywania grafiku wiążącego pracowników. 

 

§ 2. 

 

1.  Zasady modyfikacji harmonogramu czasu pracy  

Zmiany harmonogramu są dopuszczalne w sytuacjach, których nie dało się przewidzieć w momencie jego ustalania, np. nieobecności pracowników spowodowane chorobą czy opieką nad dzieckiem. Nie jest dopuszczalna zmiana harmonogramu pod nieobecność pracownika, np. w sytuacji, gdy miał zaplanowane 12 godzin od poniedziałku do piątku i w tym czasie zachorował – z miesięcznego limitu godzin za czas choroby należy mu odliczyć tyle godzin, ile miał zaplanowane. Chorujący pracownik, mimo że nie świadczy pracy, swój zaplanowany w harmonogramie czas pracy ma wliczany do czasu pracy. W równoważnym czasie pracy, może to być nawet 12 godzin dziennie. Tę samą zasadę należy stosować w przypadku korzystania przez pracownika z urlopu wypoczynkowego. Wówczas z puli godzin urlopu wypoczynkowego należy odjąć taką ilość godzin, jaka była zaplanowana w harmonogramie. 

Harmonogram stanowi bowiem rodzaj wytycznych, które obowiązują danego pracownika, podczas gdy ewidencja to wykaz, czy zatrudniony rzeczywiście wykonuje swoje obowiązki w ramach ustalonego grafiku. 

 

Harmonogram czasu pracy może być zmieniany i obowiązuje przez wskazane okresy. Ewidencja czasu pracy to tak naprawdę lista obecności danej osoby w firmie, na podstawie której widać, ile czasu zatrudniony przebywał w firmie, kiedy zaś go nie było np. ze względu na zwolnienie lekarskie lub uzyskany urlop. 

 

Na podstawie ewidencji czasu pracy ustalane jest wynagrodzenie pracownika, a co za tym idzie także i wielkość odprowadzanych na niego składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Harmonogram nie będzie podstawą do naliczania wynagrodzenia pracowniczego, ponieważ zawiera tylko wytyczne, które powinny być realizowane przez zatrudnionego, jeśli chodzi o jego czas pracy. 

Elementem wspólnym harmonogramu i ewidencji czasu pracy jest to, że oba dokumenty są sporządzone przez pracodawcę. W praktyce ich wykonanie może zostać zlecone odpowiedniemu pracownikowi. 

Za pracę w niedzielę, przysługuje pracownikowi dzień wolny w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po tej niedzieli, a jeżeli nie jest to możliwe, wówczas do końca okresu rozliczeniowego. Natomiast za pracę w święto przysługuje dzień wolny do odebrania w ciągu okresu rozliczeniowego. 

 

Urlop wypoczynkowy i choroba pracownika zatrudnionego w równoważnym systemie czasu pracy 

Pracownikom wykonującym pracę w równoważnym systemie czasu pracy urlop wypoczynkowy udzielany jest na dni i godziny pracy. Z limitu przysługującego danemu pracownikowi urlopu odejmuje się godziny zamiast dni. Warto zaznaczyć, że istnieje możliwość ustalenia pracownikowi w harmonogramie 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy na okres urlopu wypoczynkowego. 

Przykład 1. 

Pracownik wybiera się na urlop wypoczynkowy od poniedziałku do środy. W tych dniach miał wykonywać pracę w następującej liczbie godzin: 

poniedziałek - 6 godzin 

wtorek - 10 godzin środa -12 godzin 

Za te dni z limitu urlopowego pracownika odejmujemy 28 godzin. 

 

W równoważnym systemie czasu pracy choroba pracownika obniża jego czas pracy w danym okresie rozliczeniowym. Liczba odjętych godzin zależy od zaplanowanego wcześniej harmonogramu pracy pracownika. 

§ 3. 

 

1. Czas pracy pracowników podmiotów leczniczych  

Art. 93. Czas pracy pracowników podmiotów leczniczych  

Czas pracy pracowników zatrudnionych w podmiocie leczniczym, z zastrzeżeniem art. 94 rozkład czasu pracy pracowników podmiotów leczniczych, ust. 1, w przyjętym okresie rozliczeniowym, nie może przekraczać 7 godzin 35 minut na dobę i przeciętnie 37 godzin 55 minut na tydzień w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. 

 

Czas pracy pracowników technicznych, obsługi i gospodarczych, w przyjętym okresie rozliczeniowym, nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. 

 

Czas pracy pracowników niewidomych zatrudnionych na stanowiskach wymagających kontaktu z pacjentami, w przyjętym okresie rozliczeniowym, nie może przekraczać 6 godzin na dobę i przeciętnie 

30 godzin na tydzień w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. 

 

Okres rozliczeniowy, o którym mowa w ust. 1-3, nie może przekraczać 3 miesięcy. 

 

Art. 94. Rozkład czasu pracy pracowników podmiotów leczniczych  

 

Jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją, w stosunku do pracowników mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których dopuszczalne jest przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę, z zastrzeżeniem art. 93 czas pracy pracowników podmiotów leczniczych, ust. 3 i 4. W rozkładach czas pracy pracowników, o których mowa w art. 93 czas pracy pracowników podmiotów leczniczych, ust. 1, nie może przekraczać przeciętnie 37 godzin 55 minut na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym, a w stosunku do pracowników, o których mowa w art. 93 czas pracy pracowników podmiotów leczniczych, ust. 2 - przeciętnie 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym. 

 

Okres rozliczeniowy, o którym mowa w ust. 1, nie może być dłuższy niż miesiąc. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres rozliczeniowy może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 4 miesięcy. 

 

Rozkład czasu pracy powinien być stosowany na podstawie harmonogramów pracy ustalanych dla przyjętego okresu rozliczeniowego, określających dla poszczególnych pracowników dni i godziny pracy oraz dni wolne od pracy. 

 

W rozkładach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, wymiar czasu pracy: 

  1. pracownic w ciąży, 

  2. pracowników opiekujących się dzieckiem do lat 4, bez ich zgody- nie może przekraczać 8 godzin na dobę. 

 

 Art. 96. Zgoda pracowników na pracę w zwiększonym wymiarze tygodniowym  

 

Pracownicy, o których mowa w art. 95 dyżur medyczny ust. 1 i 1a, mogą być, po wyrażeniu na to zgody na piśmie, zobowiązani do pracy w wymiarze przekraczającym przeciętnie 48 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym. Przepisu art. 151 praca w godzinach nadliczbowych § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy nie stosuje się. 

 

Okres rozliczeniowy, o którym mowa w ust. 1, nie może być dłuższy niż 4 miesiące. 

 

Pracodawca jest obowiązany prowadzić i przechowywać ewidencję czasu pracy pracowników, o których mowa w ust. 1, oraz udostępniać ją organom właściwym do sprawowania nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy, które mogą, z powodów związanych z bezpieczeństwem lub zdrowiem pracowników, a także w celu zapewnienia właściwego poziomu udzielania świadczeń zdrowotnych, zakazać albo ograniczyć możliwość wydłużenia maksymalnego tygodniowego wymiaru czasu pracy. 

 

Pracodawca nie może podejmować działań dyskryminujących wobec pracowników, którzy nie wyrazili zgody, o której mowa w ust. 1. 

 

Pracodawca jest obowiązany dostarczać organom, o których mowa w ust. 3, na ich wniosek, informacje o przypadkach, w których pracownicy wyrazili zgodę w celu wykonywania pracy w wymiarze przekraczającym 48 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 2. 

 

Pracownik może cofnąć zgodę na pracę w wymiarze przekraczającym 48 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym, informując o tym pracodawcę na piśmie, z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia. 

 

Art. 97. Prawo pracowników do odpoczynku  

 

Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. 

 

Pracownikowi pełniącemu dyżur medyczny okres odpoczynku, o którym mowa w ust. 1, powinien być udzielony bezpośrednio po zakończeniu pełnienia dyżuru medycznego. 

 

Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego. 

 

W przypadku uzasadnionym organizacją pracy pracownikowi, o którym mowa w art. 95 dyżur medyczny ust. 1 i 1a, przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 24 godzin nieprzerwanego odpoczynku, udzielanego w okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 14 dni. 

 

Art. 98. Pozostawanie w gotowości do udzielania świadczeń zdrowotnych  

Pracownicy, o których mowa w art. 95 dyżur medyczny, ust. 1, mogą zostać zobowiązani do pozostawania w gotowości do udzielania świadczeń zdrowotnych. 

 

Za każdą godzinę pozostawania w gotowości do udzielania świadczeń zdrowotnych przysługuje wynagrodzenie w wysokości 50% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego. 

 

Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego oblicza się, dzieląc kwotę miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego wynikającą z osobistego zaszeregowania pracownika przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu. 

 

W przypadku wezwania do podmiotu leczniczego zastosowanie mają przepisy dotyczące dyżuru medycznego. 

 

 

ROZDZIAŁ IX 

 

WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA UDZIELANE ŚWIADCZENIA ZDROWOTNE INNE NIŻ FINANSOWANE ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH

 

§ 1. 

1. Ceny świadczeń zdrowotnych naliczane są zgodnie z obowiązującym cennikiem umieszczonym i aktualizowanym na bieżąco w programie Optimed NXT

 

 

ROZDZIAŁ X 

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

  1. Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego został nadany przez Właściciela Centrum Zdrowia Agata Pikul

  2. W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy. 

  3. Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w Centrum Zdrowia Agata Pikul 

  4. Regulamin wchodzi w życie z dniem nadania go przez Właściciela Centrum zdrowia Agata Pikul

Centrum Zdrowia Agata Pikul

©2023 wykonanie Centrum Zdrowia Agata Pikul. Stworzono przy pomocy Wix.com

bottom of page